Kihagyhatatlan darabok az ősszel!

ballet-545291_960_720

A színház pompás és valódibb az életnél – mondták a Dorian Gray arcképében. Érdemes kihasználni az őszi szezonkezdést: a bemutató előadások mellett, talán most könnyebb bepótolni a tavalyi elmaradásokat is. Rengeteg jó darab lesz októberben, nehéz lenne kiválasztani csak egyet – kettőt közülük. Az alábbi ajánlónkban szerkesztőségünk tagjainak régi és új kedvenceit sorakoztattuk fel. Érdemes megnézni mindegyiket!

 

Central Színház – Delila

Molnár Ferenc vígjátékának ősbemutatója 80 évvel ezelőtt volt és most újból színpadra viszik a mai nagy színészek. Puskás Tamás rendezésében olyan művészek bújnak a szereplők bőrébe, mint: Stohl András, Balsai Móni, Magyra Attila, Cserna Antal és Vári-Kovács Péter.

Történet: Minden sikeres férfi mögött áll egy nő. A nő mögött pedig a férfi felesége. Igaz ez a képlet Virág úrra is, a vidéki csárda tulajdonosára, aki – miután sorsjátékon tetemes összeget nyert – hirtelen felkeltette beosztottjának, Ilonkának az érdeklődését. Így Virág felesége, a bájos Marianne a démoni Delilához méltóan kénytelen a női rafinéria teljes arzenálját bevetni.

Örkény István Színház – Tartuffe

Moliére Tartuffe-je a világ egyik legjobban sikerült vígjátéka. Az Örkény Színház most Bagossy László rendezésében, Parti Nagy Lajos szabad fordításában viszi színre olyan zseniális színészgárdával, mint Pogány Judit, Csuja Imre, Nagy Zsolt és Kerekes Éva. Páratlan előadás, zseniális játékok, mindenképp érdemes megnézni.

Történet: Egy jómódú és hiszékeny polgár (Orgon) párizsi házába befurakodik egy álszent csaló (Tartuffe) s szállásadójának és házigazdája anyjának (Pernelle asszony) butaságát kihasználva minden vagyonából kiforgatja a családot. Hiába leplezik le Tartuffe-öt néhányan (Damis, Mariane, Elmira,Dorine), Orgonék vaksága és Tartuffe cselszövése végképp tönkretenné őket, ha nem avatkozna közbe és oldaná meg a helyzetet a király képviselője (rendőrtiszt). A cselekmény végig Orgon házában egyetlen nap leforgása alatt (reggeltől estig) játszódik le.

Thália Színház – Ketten egyedül

A filmekből már ismert színészpáros Schell Judit és Csányi Sándor kellemes pillanatokat okoztak a nézőknek, és most ők ketten adják elő Terence McNelly: „Ketten egyedül” című darabját. Egy biztos, amibe ők ketten belefognak az feledhetetlen lesz!

A darab érdekessége, hogy, a Goda Krisztina rendezésében színre vitt darab fő vonulatát, a műből készült Krumplirózsa című film adta, amiben, annak idején, Al Pachino és Michelle Pfeiffer szerepelt.

Történet: New York. Frankie felszolgáló, Johnny szakács. Először kinézték egymást az étteremben. Azután szeretkeztek. Eddig csodálatos, de rá kéne jönni, hogyan tovább. Lehet-e újrakezdeni mindent, ha romantika nincs már, csak a klasszikus zenét adó rádióban?

Katona József Színház – A nők iskolája

Ismét egy Moliére mű, melyet Ascher Tamás rendezésében tekinthetünk meg. A szereplők között színpadra lép Jordán Adél, Szacsvay László, Rujder Vivien és Máté Gábor.

Történet: Egy Arnolphe nevű idősödő alak azt hiszi, ha tudatlanságban és a külvilágtól elzárva tartja a nevelt lányát – akit magának tartogat -, a bután maradt kislány könnyű eset lesz, engedelmes és hű feleség. De a lány éppenséggel nem a nevelőapa által feladott leckét tanulja meg, számára a nők iskolájává annak elsajátítása válik, hogyan kövesse a saját érzéseit, még akkor is, ha az öreg férj-jelölt ezt minden áron meg akarja akadályozni. Arnolphe taktikája visszaüt, a zsarnoki nevelőapát állandó gyanakvás és üldözési mánia keríti hatalmába.

(Érdekesség: Molière 1662-ben vette feleségül a nála több, mint 20 évvel fiatalabb Armande Béjart-t. Ugyanebben az évben mutatták be az A nők iskolájá-t, ez volt Moliére drámaírói pályájának első átütő sikere. A siker irigyeket szült, Párizsban azt terjesztették, hogy saját féltékenységét és megcsalatásait írta meg a darabban. Lehet – de kit érdekel?!)

Vígszínház – A félkegyelmű

Dosztojevszkij felteszi a kérdést az „A félkegyelmű” című művében: „Vajon a krisztusi szeretet meg tudná menteni a mai világot?” – és átütő módon próbálnak meg erre választ találni a Vígszínház legjobb színészei (Vecsei H. Miklós, Petrik Andrea, Orosz Ákos), ifj. Vidnyánszky Attila rendezésében.

Történet: Szentpétervár, 1869. A gazdagok és a szegények közötti szakadék egyre szélesedik. Az ország vezetése pompába öltözve hizlalja magát. A pénz, az önzés és a felületesség prioritássá válnak a mindennapi életben. Mocskos és zajos utcák. Minden ház aljában kocsma. Az emeleten bordély. Apák és fiaik vakulásig vodkáznak. Próbálják felejteni, hogy egykor emberek voltak. Anyák és lányaik az emeleten árulják testüket. Erre a világra néz Dosztojevszkij pétervári saroklakásának egyik ablaka. A másikból egy távoli templom tornya látszik. Dosztojevszkij leül az íróasztalához, és írni kezd. Vajon a krisztusi szeretet meg tudná menteni a mai világot? – teszi fel a kérdést.

+1 Örkény István Színház – Tóték

Ezt a tragikomédiát mindenki ismeri és szereti. Meg is filmesítették, ami szintén kiváló lett. Ami pedig a darabot illeti: abban garantáltan nem lehet csalódni! A szereplők és a rendezés zseniális, ami nem véletlen, hiszen Mácsai Pál a rendező. Csuja Imre, Pogány Judit, Epres Attila szinte felrobbantják a színpadot!

Történet: Tót Lajos, községi tűzoltó a kies Mátraszentannán. Háza tiszta, kertje napfényben fürdik. Ha a fia nem szolgálna az orosz fronton, Tót Lajos csak a rádióból tudná, hogy háború van. Amikor a fia parancsnoka egy szép napon megjelenik, hogy Tótéknál pihenje ki a háború megrázkódtatásait, Tót Lajos és családja mindent megtesz azért, hogy az őrnagy jól érezze magát. Mindent, ami emberileg lehetséges. De hogy mi az, ami emberileg lehetséges, ínséges időkben legalábbis nézőpont kérdése.

Szerző: Zsidákovits Lulu Dóra

Related posts

Hozzászólás