A fejlesztések hulláma elérte a magyar vasutat is!

IMG_2230

A Hungrail Magyar Vasút 2017 elnevezésű rendezvény a V4-ek magyar elnöki ciklusának szerves részét képezte és idén először került megrendezésre. A konferencián a lehetséges összefogásokról és közös problémákról is sok szó esett.

Kiemelkedő fontosságú témákat tűzött a rendezvény a napirendre, abban bízva, hogy a szavakat hamarosan tettek követik – mondta Dávid Ilona, a MÁV Zrt. vezérigazgatója köszöntőjében. A fő célok között az észak-déli közlekedési kapcsolatok erősítése, valamint a vasúti személyszállítás és fuvarozás versenyképességének a fokozása állnak. A konferencia a közös gondolkodás feltételeit biztosítja és újabb lehetőségeknek is teret ad – tette hozzá.  A kitűzött célokhoz igazodva a hosszú távú stratégia szempontjából kiemelkedő jelentőségű terveket, és az ezekhez kapcsolódó feladatokat, legégetőbb problémákat járták körül a konferencia előadói. Ahhoz azonban, hogy öles léptekkel haladjunk a siker felé, hatékony párbeszédre és intézkedésekre is szükség van – szögezte le.

A vezérigazgató megjegyezte, Magyarország kedvező földrajzi elhelyezkedésének és infrastruktúrájának következtében fontos híd szerepet tölt be az európai partnerek közötti kapcsolatok fejlesztésében, hiszen az európai vasúthálózat több folyosója is érinti hazánkat. Példaként sorolta, hogy a MÁV irányításával az EU 7-s számú vasúti árufuvarozási folyosója megkezdte működését, melynek titkársági feladatait az állami vasúttársaság látja el. Sőt Magyarország Franciaországgal, Spanyolországgal, Olaszországgal és Szlovéniával közösen vett részt a 6-os számú korridor létrehozásában is.

Hazánk nem titkolt célja, hogy mind a kelet-nyugati, mind pedig az észak-déli fuvarozásban érintett piaci szereplők figyelmét ráirányítsuk a kedvező tranzitálási és fuvarozási lehetőségekre. Éppen ezért kiemelten játszik fontos szerepet az együttműködésünk a visegrádi vasúttal.

Dávid Ilona köszöntőjében kiemelte, hogy a turisztikai szakma képviselőivel szövetkezve létrehoztak egy új terméket, a Visegrailt, azaz a V4 országokon belüli utazásra jogosító regionális vonatjegyet és bérletet.

A konferencián egy kerekasztal beszélgetés során elhangzott, hogy az év első felében jelentős emelkedés volt tapasztalható a nemzetközi utasforgalomban. Többek között ezért is szükséges egy regionális összefogás a kötöttpályás közlekedés területén, a négy vasúttársaság hagyományosan is jó kapcsolatot ápol egymással: napi 10 vonat kapcsolja össze Budapestet a többi V4 ország nagyobb városaival. Gazdaságilag is több előnnyel jár minden ország számára, ha a visegrádi országok egy turisztikai tömbként mutatkozik.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a vasút külgazdaságban betöltött szerepéről beszélt a konferencián. Elmondta, hogy a külgazdasági rekordok elérésének lehetősége kerülne veszélybe a vasúti hálózatok lemaradása esetén, ezért elengedhetetlenek a fejlesztések.

Hozzátette, hogy 2020-ig a kormány 1500 milliárd forintot szán vasútfejlesztésre, amely munkák során 900 km vasúti pálya korszerűsítésére kerül sor, és 45 ezer férőhelynyi új járműkapacitás jön létre. Az elkövetkező években új szállítási eszközök, azaz vasúti kocsik is megjelennek majd a magyar vasútvonalakon, a korszerűsítések nyomán a villamosított vasútvonalak hossza pedig eléri majd a 3300 km-t.

A miniszter előadásában kihangsúlyozta, hogy minden déli szomszédunkkal van folyamatban fejlesztési program. Szlovénia stratégiai jelentőségét az adja, hogy a magyar exportáló vállalatok által leginkább használt tengeri kijárat, a koperi kikötő – mondta. Ezért tárgyal hazánk folyamatosan a Divača–Koper-vasútvonal fejlesztéséről, a pálya kétvágányosításáról.  Továbbá szót ejtett a Budapest-Szarajevó vasútvonal újraindításáról, a Budapestet Munkáccsal összekötő infrastrukturális fejlesztés előkészítéséről, valamint bejelentette, hogy gyorsvasút épülhet Budapest–Kolozsvár–Bukarest vonalon. Szijjártó Péter azt is elmondta, hogy november végén, Budapesten rendezik a kínai és kelet-közép-európai vezetők csúcstalálkozójára, amelyen kiírásra kerül az a tender, amely a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának kiépítésére vonatkozik.

A rendezvényt követően megkezdődött a V4 vasút kerekasztal előkészítése a kapcsolatok szorosabbra kötésének érdekében.

(x)

 

 

Related posts

Hozzászólás